Laden...

Mijn online dossier

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Megaprimatus Kong: de bipedale dissenting opinion

Erasmus Universiteit

Debat de zittende advocaat
22 april 2009
14.00 uur - 17.00 uur


Geachte voorzitter, hooggeachte debaters, geachte aanwezigen,

King Kong, of om hem in deze wetenschappelijke contreien meer cachet te geven, Megaprimatus Kong, daarmee gebruik makend van de binominale nomenclatuur van de Linnaeusiaanse taxonomie, is sinds 01-08-08 footloose en ramponeert, rampeneert en ruïneert thans het juridische landschap.

Luidkeels brullend en intimiderend op de imposante borst roffelend, grijpt Kong Ann, onze frêle juffertje Vrouwe Justitia, in zijn leerachtige knuist, terwijl de Rotterdamse deken Claassen, die bijzonder verzot is op de blonde femme fatale dwangneurotisch het machinegeweer van het tuchtrecht vanuit zijn Curtis Helldiver op Kong, met veel gevoel voor technisch spektakel, leegschiet.

Het ontroerende liefdesverhaal tussen de geblinddoekte manipulatieve schoonheid –the beauty- en het cryptozoölogische megamonster –the beast- zorgden voor genoeg geklots in de polder. Boze reptieltongen die geruisloos van onder de schaduw van gebladerde boomtakken glijden, zouden het zelfs slissend en assibilerend een tsssssunami kunnen noemen.

Steeds opnieuw zouden scherpzinnige interpreten zich buigen over hun verhouding. De interpretatiezucht werd gevoed door de dubbelzinnigheid van het meisje, dat afhankelijk toegaf, daarna weer hard-to-get speelde en er maar niet uitkwam of haar Gegenspieler een brute verkrachter of een onderdrukt zachtmoedig wezen was.

King Kong is de stand-in par excellence voor de zwarte man. En Ann, Vrouwe Justitia, is de geërotiseerde blonde roesfantasie van de witte man, The Big He, die coûte que coûte, by hook or by crook zijn Baby Doll meent te moeten beschermen tegen the big black rapist.

De zich van geen kwaad bewust zijnde Gigantopithecus blacki pelt op zijn beurt op zijn reusachtige handpalm de kleding van Anns lichaam om er vervolgens onderzoekend aan te ruiken.

Erudiete kunst- en cultuurhistorische fijnproevers ontwaren bij deze nuditeiten van Vrouwe Justitia in hun geheugenmuseum en cerebraal panoramisch panopticum in vol ornaat de poedelnaakte Vrouwe Justitia van het schilderij van Lucas Cranach de Oude, geschilderd rond 1537 "Gerechtigkeit als nackte Frau mit Schwert und Waage”.

Alleen de transcederende kunst -de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie- mag op onverkromtongde wijze spreken over Vrouwe Justitia en derhalve zien we Vrouwe Justitia in verschillende vrouwelijke archetypen terug in de kunst. Vrouwe Justitia als heilige, Vrouwe Justitia als madonna, Vrouwe Justitia als moeder, Vrouwe Justitia als maagdelijke bruid, maar ook Vrouwe Justitia als geisha, courtisane en publieke vrouw.

Vrouwe Justitia is in die laatste voorstelling van nature promiscue en laveert tactvol tussen de Scylla van de zichtbaarheid van het ranzige raambordeel en de Charybdis van de persoonlijke intimiteit van het krappe peeskamertje. De meesterlijke symbiose van "Justice needs to be seen to be done" en het geheim van de raadkamer vloeit in deze sociale monstruositeit tezamen. Vrouwe Justitia ligt in al haar zedelijke ondeugd sedert overoude tijden in geslachtelijke knechtschap gereed voor gebruik en misbruik en is in haar willoze onderworpenheid utiliseerbaar en instrumentaliseerbaar voor verkeerde doeleinden. Vrouwe Justitia, werkend in het oudste en beestachtigste beroep van de wereld, gaat echter niet vreemd, maar alleen bij blanke bekenden, als ware zij getrouwd met die blanke bekenden.

De kunst schroomt niet om met pantservuist de adumbratie en de verminktheid van Vrouwe Justitia die staat voor al het infame, al het abjecte, al het ignobele en al het perverse dat uit het rechtssysteem is geëtterd, variërend van de raciale-religieuze terrorismebestrijding tot allerhande gerechtelijke blunders en wanpraktijken die onschuldige mensen jarenlang achter de tralies doen belanden, tot aan de legitimering van geïnstitutionaliseerde discriminatie, te etaleren.

Die kant van het rechtssysteem is als een prostituee, als noodzakelijk kwaad in de samenleving, of in de woorden van de scholasticus Thomas van Aquino: “Een beerput, waar geen paleis zonder kan, omdat anders het hele paleis zou stinken.” Men hoort Tertullianus in unisoon met Aquino van achter de kim roepen: “Vrouw, gij zult steeds in droefenis en lompen gaan, uw ogen gevuld met tranen van berouw, om te vergeten dat gij het mensengeslacht in het verderf gestort hebt. Vrouw! Gij zijt de poort der hel!”

Inderdaad lijkt Vrouwe Justitia in het huidige politieke klimaat de poort der hel te zijn. Dit is immers het tijdsgewricht waar the race to the bottom naar rechtstatelijke verloedering, burgerrechtelijk vandalisme en sociaal-maatschappelijke Verelendung is geëntameerd. Orthodoxe Moslims worden gezogen in het legale equivalent van outer space, de apologieën voor postmoderne tortuur à la John Yoo en Alan Dershowitz resoneren nog na, de perfide geregisseerde hermetisch afgesloten doofpotten met dubbele schroefdraad bij het OM, het feit dat heden ten dage elke praktiserende Moslim een potentiële staatsvijand is, wittemansinstituten die marmeren plafonds hebben voor gekleurde Nederlanders, de oprukkende Behemoth van agressief spruitjespopulisme, etcetera, enzovoorts, sterkt de overtuiging dat het gangreen zich agressief heeft ingebeten in de rechtsstaat.

Kong, de krachtige metafoor voor kolonialisme en racisme, die gevangen is genomen in de Derde Wereld en naar het Westen werd gebracht om geëxploiteerd te worden door de witte man zoekt voorzichtig contact met die andere geëxploiteerde van de witte man, dat capricieuze meisje, dat afhankelijk toegaf, daarna weer hard-to-get speelde en er maar niet uitkwam of haar Gegenspieler een brute verkrachter of een onderdrukt zachtmoedig wezen was.

De witte man heeft haar echter weten te overtuigen dat Kong, onder de façade en maskerade een bipedale dissenting opinion te zijn, haar met onzuivere bijoogmerken van top tot teen probeert te versluieren en haar blinddoek wil inruilen voor een hoofddoek. En de vrouw is haar witte loverboy gehoorzaam.

Ik dank u voor uw aandacht.